ناصربافقی : مسؤولان شهرداری یزد بارها اعلام کرده‌اند کشتارگاه صنعتی جاده طبس در حال زیان‌دهی است اما ما حاضر به اجاره آن از شهرداری هستیم و با استفاده از توان بخش خصوصی شرایطی را فراهم می‌کنیم که نه تنها ضررده نباشد بلکه برای شهرداری درآمدزا نیز باشد.

صادقی خبرنگار : 

مهدی ناصربافقی در بازدید خبرنگاران از کشتارگاه صنعتی مهریز اظهار داشت: جواز تاسیس کشتارگاه صنعتی مهریز در اواخرسال 92 صادر و زمین آن در سال 93 واگذار شد و با آغاز عملیات احداث در اردیبهشت‌ماه سال 94، اکنون شاهد پیشرفت 85 درصدی این پروژه هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه این کشتارگاه، مجهزترین کشتارگاه کشور است، افزود: سفرهای متعددی به کشورهای صاحب‌نام در زمینه دامداری و صادرات مواد پروتئینی داشته‌‌ و از کشتارگاه‌های بسیاری بازدید کرده‌ام اما کشتارگاهی تا این حد مجهز در هیچ کشوری ندیده‌ام.

 

ناصربافقی خاطرنشان کرد: در ساخت این کشتارگاه نه تنها نظرات و موارد حائز اهمیت از نظر دامپزشکی مدنظر قرار گرفته بلکه تجربیات بیش از 32 سال دامداری و کشتار دام را در ساخت این کشتارگاه به‌کار گرفته‌ام.

 

وی بیان کرد: این کشتارگاه علاوه بر اینکه شامل دو سالن کشتار به مساحت 2 هزار و 300 مترمربع است، دارای واحدهای پالایش، بسته‌بندی، سردخانه، پیش‌سرد و ... است، از فضاهایی نظیر ساختمان اداری، رستوران، استراحتگاه، رفاهی چوبداران و رانندگان، تبدیل ضایعات،‌ نمازخانه و ... است.

 

مدیرعامل کشتارگاه معین دام یزد با بیان اینکه ساختمان اصلی کشتارگاه نیز احداث شده و در حال نصب تجهیزات هستیم، افزود: این کشتارگاه شامل چهار خط کشتار دام سبک و دو خط کشتار دام سنگین است و ظرفیت کشتار آن در یک شیفت کاری در روز ذبح هزار و 200 رأس دام سبک و 110 راس دام سنگین است.

 

وی با اشاره به اینکه فضا برای کشتار شتر و شترمرغ نیز در نظر گرفته شده است، افزود: تصفیه‌خانه این کشتارگاه نیز بسیار مجهز است و آب حاصل از تصفیه دوباره به مجموعه باز می‌گردد و به مصرف فضای سبز می‌رسد.

 

ناصربافقی با اشاره به اینکه شرایط بسیار خوبی برای کشتارگاه در نظر گرفته است، تصریح کرد: همه این برنامه‌ها قرار بود 10 سال پیش اجرایی شود به نحوی که جواز تاسیس این واحد در سال 84 اخذ شد اما به دلیل مانع‌تراشی‌های مکرر و طرح این موضوع که با وجود کشتارگاه جاده طبس دیگر نیازی به کشتارگاه جدید نیست، 10 سال راه‌اندازی این مرکز را به تعویق انداختند.

 

وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه جاده طبس مشکلات بسیاری دارد و به خاطر شرایط حاکم در آن، مراجعات آن بسیار محدود است به نحوی که حتی شرایط کشتارگاه سنتی که 11 سال پیش از شهرداری مهریز اجاره کردیم، از کشتارگاه صنعتی فعال فعلی مطلوب‌تر است.

 

ناصربافقی همچنین با اشاره به پراکندگی استان یزد بیان کرد: نیاز به یک کشتارگاه معین در استان یزد وجود داشت اما به دلایلی که برای ما روشن نیست، سال‌ها مانع ایجاد این کشتارگاه شدند در حالی که حتی اگر هر دو کشتارگاه فعال شوند، شرایط صادرات گوشت از استان فراهم می‌شود.

 

وی ادامه داد: مسؤولان شهرداری یزد بارها اعلام کرده‌اند کشتارگاه صنعتی جاده طبس در حال زیان‌دهی است اما ما حاضر به اجاره آن از شهرداری هستیم و با استفاده از توان بخش خصوصی شرایطی را فراهم می‌کنیم که نه تنها ضررده نباشد بلکه برای شهرداری درآمدزا نیز باشد.

 

ناصربافقی اظهار امیدواری کرد کشتارگاه صنعتی مهریز به عنوان مجهزترین کشتارگاه صنعتی کشور اوایل آبان‌ماه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ناصربافقی با اشاره به سنگ اندازی‌هایی که در راه احداث این کشتارگاه انجام شد، افزود: تنها مسئولی که در این زمینه همراهی کرد، فرماندار مهریز بود و در مرکز استان مخالفت‌های شدیدی برای راه اندازی این کشتارگاه وجود داشت اما با آغاز فعالیت این کشتارگاه در آبان‌ماه، نیاز استان به وجود چنین مجموعه ای مشخص خواهد شد.

 

وی بیان کرد: اصلی ترین دغدغه ما این است که گوشت سالم به دست شهروندان برسد و قصابان نیز برای تهیه گوشت مورد نیاز واحدهای صنفی خود دچار مشکل نباشند.

وی با انتقاد از برخی سنگ اندازی‌ها در طول ۱۰ سال گذشته افزود: این واحد می توانست از ۱۰ سال پیش فعالیت خود را آغاز کند و ضمن ایجاد  اشتغال مستقیم برای ۱۵۰ نفر، مشکلات مردم استان را نیز طی این مدت برطرف کند.

در این بازدید خبرنگاران به همراه دشتی نایب رئیس هیأت مدیره کشتارگاه صنعتی مهریز و رئیس دامپزشکی همچنین فرماندار مهریز از بخش‌های مختلف این کشتارگاه بازدید کردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا